vrijdag 29 oktober 2010

Halloween


Wikipedia schrijft oa het volgende over Halloween:

Halloween is een feestdag die vooral in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada gevierd wordt. Op 31 oktober verkleden kinderen zich en bellen als het donker wordt aan bij huizen in de buurt die versierd zijn met pompoenen en lichtjes, en roepen trick or treat (waarbij de keuze wordt gegeven tussen een plagerijtje uithalen of een versnapering krijgen). De bewoners geven de kinderen dan snoepjes. Jonge volwassenen gaan soms naar Halloweenfeesten.



De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, ofwel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Iers-Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, het Ierse woord voor de maand november).


Eerlijk gezegt heb ik zelf weinig met dit feest en toch heb ik Hallowientje en Loweentje de heks gemaakt. Meer omdat ik paars best wel een mooie kleuren combinatie vind geven en de heksjes lief en leuk zijn.
Heb ze vandaag voor de dag getoverd en tot mijn spijt wat oranje-herfst pakketjes opgeruimd. Vind het allebei erg leuk maar samen tentoonstellen vind ik geen succes. Dit blijft dan weer staan totdat ik het Sinterklaas gebeuren kan gaan neer zetten.

Fijn weekend allemaal,
Groetjes Margreet

8 opmerkingen:

rianne zei

Jij ook al in de stemming. Hij is leuk geworden je heksen hoed. Het ziet er gezellig uit. laat Halloween maar komen.
Groetjes Rianne.

Corina zei

Oh, die hoed ziet er wel heel leuk uit!

Esther zei

Wauw wat mooi en je uitleg is ook erg leuk, fijn weekend groetjes Esther.

Lia zei

Wat gaaf die heksenhoed met heksen. Dit ontwerp ben ik nog niet eerder tegen gekomen. Ik heb meteen de naam aangetekend voor volgend jaar.

Groetjes,
Lia

Barbara zei

Wat een mooie werkstukken weer! Prachtig, dat paars en die hoed vind ik helemaal geweldig! Van Inspiree ben ik echt een fan, dus Loweentje vind ik ook erg mooi! Lieve groetjes, Barbara

Carla zei

Wat leuk om de hoed weer voorbij te zien komen! Ook Loweentje is een toppertje ;-)))
Staat weer erg gezellig samen. En nu op naar de Sint...???
Liefs Carla.

Jeanine zei

Hallo margriet,

Prachtig hé die halloween kleuren! heerlijk.
Prachtige heksen, pompoenen, hoeden heerlijk!

(ik volg jou nu ook, gezellig!)
Jeanine.

Miriam zei

Leuk is deze zeg!
Wat een plaatje! Leuk om naar te kijken.
Groetjes, Miriam